מספר טלפון

03-6990735
ל"ב/303 לימודי בוקר

אימפריות נופלות וקמות - ארץ ישראל בימי רומא וביזנטיון

בית / קורסים / לימודי בוקר / אימפריות נופלות וקמות - ארץ ישראל בימי רומא וביזנטיון

מרצים

רונה אביסף, פרופ' ציונה גרוסמרק, ד"ר שמעון גת, גליה דורון, יסכה הרני, ד"ר גוסטב מייסלס, ד"ר חגי עמיצור, ד"ר אדולפו רויטמן, אלה שופמן.

התכנית העיונית

היקף התכנית: 224 שעות.

התכנית כוללת 48 הרצאות ו-12 סיורים (כולל הדרכה, תחבורה, כניסות לאתרים).

הרצאות יתקיימו בין השעות 08:30 – 13:45.

הסיורים כוללים הליכה קלה – בינונית ויסתיימו בין השעות  16:00 ל-18:30, (בהתאם ליעד הנסיעה ועונות השנה).

מס קורס:  ל"ב/303

תולדות ארץ ישראל בתקופה הרומית-ביזנטית

אחת התקופות הסוערות והמרתקות בתולדותיה של ארץ ישראל התרחשה בימי רומי וביזנטיון. הגנרל הרומי פומפיוס כבש את הארץ בשנת 63 לפנה"ס, ועדיין נשמרה במידה רבה עצמאותה של יהודה ששיגשגה תחת מלכותו של הורדוס בחסות הרומית. בשנת 6 לס' ביטלו הרומאים את עצמאותה של יהודה והפכו אותה לפרובינקיה רומית. תמורה נוספת התחוללה במאה הרביעית עם הפיכתה של רומי ל'ביזנטיון'. במפגשים נעקוב אחר התהליכים המרכזיים שהתחוללו בארץ בעידן הרומי ביזנטי עד לכיבוש המוסלמי של הארץ במאה השביעית לספירה.

בין הנושאים: אוגוסטוס והקיסרות הרומית; עלייתה ונפילתה של האימפריה הרומית; שלבים בהפיכתה של א"י לפרובינציה רומית ועוד.

סוגיות נבחרות בחיי הרוח, האמונה והמיסטיקה

מהרגע שנפרדו הדרכים, דמותו של ישו והפולמוס סביבו, עמדו במרכז היחסים בין היהודים והנוצרים לאורך כל התקופה הרומית-ביזנטית. מטרת הסדרה היא לבחון את יחסי היהדות והנצרות בימים אלה דרך האספקלריה של הפרשנות המקראית, מתוך רצון לעמוד על המשותף והמבדיל שביניהן.

בין הנושאים: דת וחיי הרוח בעולם היהודי והנוצרי; מתי פסקה הנבואה? מהאיסיים לנזירות הנוצרית; האמונה בשדים בעולם הרומי והביזנטי.

ארון הספרים היהודי

במהלך התקופה הרומית ביזנטית (ימי הבית השני ותקופת המשנה והתלמוד) החלו להתגבש ספרי היסוד של העם היהודי. לימוד התורה שנעשה בע"פ הועלה על הכתב והפך את העם היהודי לעם הספר. בקורס נעסוק בהבנת האירועים השונים שהביאו ליצירת הספרים השונים, נכיר את הספרים השונים שנוצרו במהלך תקופת המשנה והתלמוד, מי כתב אותם, מי ערך, וכיצד נתקבעו אצל העם היהודי כספרי יסוד. במהלך הקורס נעסוק גם בלימוד סוגיות מתוך ספרים אלה ונבין כיצד התפתח "בית המדרש" והפלפול היהודי. נדון בספרים כמו המשנה, התלמוד, מהי הגמרא, מהו מדרש תנאים ומדרש אמוראים ומה ההבדל בין מדרש הלכה למדרש אגדה?

בין הנושאים: מדרשי תנאים ומדרשי אגדה; תלמוד ירושלמי ובבלי; מוסדות הנהגה, נשיאות וחכמים; מארץ ישראל לבבל.

הנצרות בימי רומא וביזנטיון

האמונה הנוצרית חוותה מהפך דרמטי במאה הרביעית, במעבר מ"אמונה" ל"דת". זאת ועוד: מדת נרדפת הפכה לדת שלטת, הנשענת על עוצמת הקיסר והקיסרות. באופן "סכיזופרני" נוצרה כנסייה מנצחת אבל עם זיכרון של סבל ורדיפות. במהלך הקורס נלמד על ישו ופאולוס ואת תורותיהם דרך כתבי הברית החדשה, ונתחקה אחרי התגבשות עקרי האמונה  לאורך התקופות הרומית והביזנטית. בנוסף נדון באספקטים שונים של עולם הכנסייה: הכמורה, תנועת הנזירות והקיסרים אשר עשו את ההיסטוריה הנוצרית בתקופה והפיצולים בכנסייה לעדות שונות.

בין הנושאים: קיסרים נוצריים ועיצוב הנצרות כדת האימפריה: מקונסטנטינוס לתיאודוסיוס; פרשת יוסף הקומס: התנצרות, יחסי יהודים נוצרים  ובניית כנסיות בגליל; התפתחות התיאולוגיה (אוגוסטינוס והירונימוס) והפולחן הנוצרי (סעודת האדון והטבילה).

חיי היומיום בתקופה הרומית-ביזנטית ממצא חומרי

השרידים הארכיאולוגיים בא"י המרשימים ביותר, שהשתמרו במצב הטוב ביותר שייכים לתקופה הרומית-ביזנטית, בין המאה השנייה למאה השביעית לספירה. במהלך ההרצאות נכיר את המאפיינים של התרבות העירונית המרשימה שפרחה בארץ – נכיר ערים מרהיבות כבית שאן וציפורי  ואת ערי הנגב המפתיעות. ננסה להכיר את חיי היום יום על סמך שרידי התרבות החומרית ואת מנהגי הקבורה המשקפים את מגוון התרבויות בארץ. נעסוק גם בביטוי החומרי של חיי הרוח – נעקוב אחר התפתחות בתי הכנסת ברחבי הארץ, כמו השנייה בכנסיות ובמנזרים המבטאים את העובדה שא"י הייתה חלק מהאימפריה הביזנטית, הנוצרית.

אדריכלות רומית-ביזנטית "בין אימוצים לחידושים"

ראשית התפתחותה של האדריכלות הרומית כללה אימוץ הפטנטים המוצלחים מתרבויות אחרות, ובהמשך שכלולם והתאמתם למטרות המדיניות של האימפריה המתפתחת.

בין הנושאים: "לחם ושעשועים" – אדריכלות כאמצעי להמחשת כוח; "הבית הפרטי בתרבות הרומית" – תכנון החלל שיקף את המבנה המשפחתי, את מעמד האישה ואת תופעת העבדות; "כנסייה בין מזרח למערב" – בראשית ימי הביניים במזרח ובמערב התפתחו טיפוסים שונים של מבני הכנסייה. נעמוד על ההבדלים ביניהם ונכיר את הנסיבות הדתיות, החברתיות והאישיות של הגורמים המעורבים בבנייתם.

בין רומי לביזנטיון

עם נפילת האימפריה הרומית המערבית (476 לסה"נ) נמחקים הישגי התרבויות המפוארות של יוון ורומי. למה ואיך נפלה רומא? והאם באמת הכול נמחק? על ההמשכיות שבדמדומים הביזנטים. האם ביזנטיון היא רק תככי חצר ועורמה פוליטית? עידן הקיסר יוסטיניאנוס ואשתו תיאודורה. פריחת המערכות השלטוניות, חוקתיות ובעיקר של האמנות החזותית: מאדריכלות לציור ולפסיפס. ולבסוף גם ביזנטיון נופלת לידי התורכים (1453 לסה"נ).

בין הנושאים: הקיסרים הביזנטיים; האימפריה הביזנטית בדורות הבאים ועוד.

האימפריה הנשכחת: המעצמה הפרסית סאסאנית

במקביל לאימפריה הרומית והביזאנטית, התקיימה מעבר לגבולן המזרחי, אימפריה חזקה ומפותחת, שהמאבקים עמה היו לחם חוקם של הרומאים והביזאנטים. בניגוד לתשומת הלב הרבה לה זכו שתי אימפריות אלה, כמעט לא עוסקים ביריבה הגדולה: האימפריה הפרסית סאסאנית. המלחמות בין אימפריה זאת לעולם הקלאסי ממערב לה, השפיעו עמוקות על ארץ ישראל.

בין הנושאים: השושלות הפרסיות הגדולות; מול הרומאים והביזאנטים; יצירת אימפריה; סופה של שושלת וסופה של אימפריה.

תכנית הסיורים

מדור יבנה למרד בר כוכבא

אושה – החפירות חדשות, אבן השבת, הליכה על שביל הסנהדרין עד לציון של רבי יהודה בן בבא, (כולל מסלול הליכה) וביקור בבית הכנסת בשפרעם.

חיי היום יום בתקופה הרומית-ביזנטית

עין יאלו, עין חנדק, חורבת מנות ואתרים בעמק איילון.

נזירים ומנזרים – אתרי לטרון

הכנסייה באמאוס והמנזר בלטרון, מנזר דיר רפעאת, כנסיית סטפן הקדוש.

לקיסריה בעקבות אמות המים

אמות המים ליד בית חנניה, נחל תנינים והסכר הרומי במעגן מיכאל, האמה הגבוהה – חוף הקשתות, קיסריה; בית כנסת קדום ורחוב הפסלים הביזאנטי

עתיקות בית שאן

התל, בית המרחץ, מקדש אפולו, הנימפאון, התיאטרון והאמפיתיאטרון.

ציפורי – פאר הגליל

רצפת הפסיפס, המוזיאון ומרכז המבקרים, בית הכנסת, מאגר המים הרומי.

טבריה הרומית-ביזנטית

עתיקות טבריה ובית הכנסת בחמת טבריה.

בית שערים בתקופה הרומית-ביזנטית.

ירושלים בתקופה הרומית-ביזנטית

המצודה, הקארדו, כנסיית אנה, דגם התקופה בכנסיית פטר אינגליקנטו.

בתי כנסת ייחודיים ברמת הגולן בתקופה הרומית-ביזנטית.

קמפוס בין מקדש למקדש מעט (שני):

* יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה

 אתרים יהודיים מול אתרים פגאניים בגליל העליון ובגולן – חורבת שמע, בית הכנסת במירון, בית הכנסת הקדום בברעם – עתיקות קדש.  כולל סיור ערב בסליק בכפר גלעדי.

קמפוס בין מקדש למקדש מעט (שלישי):

* יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה

המרחב הפולחני בבניאס – טיול רגלי בשמורת הבניאס, חורבת עומרית, מכללת תל חי, אנדרטת אורי אילן.

יתכנו שינויים בתכנית הלימודים והסיורים.
* הסיורים יסתיימו בין השעות 18:30-16:30 (בהתאם ליעד הנסיעה ועונות השנה).
* הסיורים כוללים: הדרכה, תחבורה וכניסות לאתרים.

הקודם הבא הצג הכל

רישום לרשימת דוור

ניוזלטר