מספר טלפון

03-6990735
ל"ב/308 לימודי בוקר

בטבע שלנו

בית / קורסים / לימודי בוקר / בטבע שלנו

מרצים

פרופ' ידידיה גפני, ד"ר רביד דורון, אלון הלפרין, מוטי זיק, רועי טלבי, ד"ר טל סינס, ד"ר מירב קלו, עמי תמיר.

התכנית העיונית

היקף התכנית: 168 שעות, 32 הרצאות ו-12 סיורים (כולל הדרכה, תחבורה וכניסה לאתרים).

הרצאות יתקיימו בין השעות 09:30 – 13:00,

הסיורים כוללים הליכה בדרגה בינונית ומעלה ויסתיימו בין השעות 16:30 ל-18:30 לערך (בהתאם ליעד הנסיעה ועונות השנה).

מס' קורס:  ל"ב/308

חידושים בחקר מדעי המוח

"מוח ללא גבולות" – האם יש מציאות אחת או שלכל אדם מציאות משלו? "מה קורה בקופסה שלנו" ואיך לשמור ואולי אפילו לשפר את המוח; "הקלטת חלומות וקריאת מחשבות" – העתיד כבר כאן? הממשק המתעצם של אדם-מכונה וההתקדמות בחקר מדעי המוח ואיך יראה העולם חלום או סיוט? חקר המוח במאה ה-21 – על קליפת המוח ותפקודיה השונים וחזית המחקר בתחום: ממשקי מוח מכונה. האם יש הסבר להתנהגות תוקפנית? מה גורם לכעס או להתנהגות אלימה? האם המוח הוא האחראי לכך? האם קיים בסיס מוחי להתנהגות זו? טיפול צמחי להפרעות חרדה ודיכאון – מהי חרדה ומה עומד בבסיסה? האם לכל אחד פוטנציאל ללקות בה? כיצד ניתן להתמודד מול הפרעה זו? ומה הטיפול הקיים לה? השפעת סמים על תפקוד המוח – האם ניתן להגדיר התמכרות כמחלה? היכן פועלים סמים במוח? האם לכל הסמים מכנה משותף זהה או שקיים שוני בין פעולתם?

החידות הגדולות של המציאות 

זמן, מרחב, קוואנטים, כאוס ובחירה חופשית הם דברים כה בסיסים בחיינו עד שהם נראים לעיתים כמובנים מאליהם. ואולם, עצרו לרגע וחישבו מהם מושגים אלו? האם וכיצד ניתן להגדירם? התשובה לשאלות אלו אינה טריוויאלית, אלא גם שלמרבה ההפתעה – מעולם לא נמצא להן תשובה אחת ברורה ומוסכמת.

בין הנושאים: חידת המציאות – מהי המציאות? האם אנחנו באמת תופסים בתודעה שלנו את מה שקורה שם בחוץ? חידת הזמן – האם הזמן הוא אמיתי או אשליה? כיצד התודעה תופסת את הזמן? מה אומרת תורת היחסות על הזמן וכיצד כל זה מתקשר למסע בזמן? חידת הכאוס והמורכבות – אם העולם בו אנו חיים כל כך מסודר, למה החיים תמיד מצליחים להפתיע אותנו? חידת הבחירה החופשית – נעסוק בשאלה עתיקת יומין, גדולה ומפתיעה שמלווה את האנושות משחר ההיסטוריה.

בקצה המדבר מרקם חיים עדין באקלים קיצוני

המדבר טומן בחובו שלל תופעות הנסתרות מעינינו. המדבר מהווה מערכת עשירה בחיים המתמודדת עם כמעט אפס גשם בשנה! ניחשף ונכיר את המנגנונים המניעים את החיים במדבר ונעסוק באחד מאסונות הטבע הגדולים במדינה – זיהום הנפט האדיר בערבה; זוחלים – הצלחה אבולוציונית – כיצד שרדה קבוצת הזוחלים בניגוד לקרוביהם הדינוזאורים שנכחדו וחלפו מעולמנו? מנגנוני הישרדות ייחודיים שהתפתחו במהלך האבולוציה; אקולוגיה של זוחלים בחורש הים תיכוני של ישראל – כיצד תרבותו ההיסטורית של האדם בטבע (רעייה, כריתה, שריפה) השפיעה על הנוף, הצמחים ובעלי החיים, וכיצד הדבר בא לידי ביטוי היום.

הקסם שבבריאה

לפני כשלושה וחצי מיליארד שנים החלה תופעה ייחודית להתרחש בכדור הארץ – חיים. תופעה זו הביאה למגוון רחב של יצורים ובכל אחד מהם למגוון רחב של פעולות המתבצעות ברקמותיהן השונות. בקורס נכיר אחדות שהמקשר ביניהן הוא מגוון השונות הביולוגית המוכתב בסופו של דבר על ידי מולקולה אחת ויחידה – הדנ"א.

בין הנושאים: אימונותרפיה – מלחמה בסרטן בכלים חדשים, לחץ, לחץ, לחץ – מה הוא עושה לנו ומי בכלל צריך אותו? שינה – איזה בזבוז, אז למה היא אתנו? וירוסים – הדומם המשפיע על החי, חיידקים בבריאות ובחולי, מוצא האדם בראי הדנ"א, ממשק מוח-מכונה.

על תופעות גיאולוגיות בארץ ובעולם

התפתחות תאים מגמתיים בתוך כדור הארץ ודרך היווצרותם של סלעי הגרניט בבסיס הרי ההימליה, בסיס הרי האלפים… והרי אילת. התפרצויות געשיות ודרך היווצרות רמת הגולן – מה גורם להתפרצותם של הרי הגעש? מהו המבנה הפנימי של הר הגעש? כיצד נוצרה רמת הגולן? כיצד עלתה ישראל אל מעל לפני הים? או כיצד נוצרו הרי ארץ ישראל? באזורי הארץ השונים, אנו מבחינים לא פעם במאובנים של בעלי חיים ימיים המבצבצים מתוך הסלע. כיצד הגיעו לשם? האם יתכן שישראל הייתה מכוסה בים בעבר הקדום? ואם הייתה מכוסה בים מה גרם לנסיגת הים? מדוע האדמה רועדת? – הסיבות לאירועי רעידות האדמה, מוקדי רעידות האדמה בישראל, האם ניתן לחזות אירוע של רעידת אדמה? וכיצד ניתן להקטין את נזקים?

בוטניקה של ארץ ישראל

עכשיו זה באופנה – החורף והאביב הישראלי מאופיינים בגלי פריחה עונתיים, שבכל אחד מהם נותן את הטון צבע אחר. מדוע "משתלם" לפרחים בעלי צבע מסוים לפרוח דווקא במועד זה או אחר וכיצד זה קשור לאפנת הלבוש שלנו? היפים, האמיצים והשורדים – בעקבות פרחי הסתיו – גשמי היורה מסייעים לשנות את מראה פני הארץ באחת. "מבשרי סתיו" פורצים מתוך הקרקע היבשה והצחיחה ומצליחים שוב ושוב להפתיע כל שנה מחדש. איך "יודעים" צמחי קבוצה זו שהגיע הזמן לפרוח? ומדוע הם "מתאמצים" לפרוח דווקא בסתיו? שוק ההאבקה – הקזינו של הטבע – בתנאי שוק תחרותיים, הצמח המעוניין למשוך מאביקים צריך להציע להם גמול מזון ראוי והוא עושה זאת באמצעות פרסום. אך האם יחסים אלו הם תמיד יחסי גמול חיוביים? האם הפרח והחרק משחקים במשחק הוגן? האם הפרח לא מערים על הדבורה התמימה? והאם ההימור משתלם?

תכנית הסיורים

הסיורים כוללים הליכה בדרגה בינונית ומעלה ויסתיימו בין השעות 16:30 ל-18:30 לערך (בהתאם ליעד הנסיעה ועונות השנה).

קניון עין עבדת ופארק בן גוריון

כולל תצפיות על בעלי חיים (יוני סלע, עיט ניצי וזנבנים).

נחל צלמון תחתון.

הר צרור

נחל צרור – עליה במעלה צין – גן הפסלים.

אל הסרטבה

ואדי אל אחמר (מותנה באישור בטחוני).

"קח מקל, קח תרמיל"

נחל שעל ועין שעל.

תל שילה

מעלה לבונה, נחל שילה ויער אום צפא.

חורש ים תיכוני ומעיין קסום

נחל מורן ונחל נריה.

בין זריחה לשקיעה

צועדים בשביל הסנהדרין.

קמפוס כרמל בים יבוא – טעימות משביל ישראל (שלישי):

* יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה.

מרמת הנדיב אל ג'סר א-זרקא – מחוטם הכרמל אל חוף הים לאורכה של אמת המים.

קמפוס כרמל בים יבוא – טעימות משביל ישראל (רביעי):

* יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה.

מעוספיא ליגור – עוספיא, מצפור דוד איזן ואתר ההנצחה לחללי מלחמת ההתשה, נחל נחש, דרך נוף הכרמל, קיבוץ יגור.

קמפוס צועדים בשביל ירושלים (שלישי):

* יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה.

נחל קדרון – גיא בן הינום, גן הפעמון, המושבה הגרמנית, קבר יאסון ועמק המצלבה.

קמפוס צועדים בשביל ירושלים (רביעי):

* יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה.

הר חרת – מסלול טבעתי.

* ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים והסיורים.
* הסיורים יסתיימו בין השעות 18:30-16:30 (בהתאם ליעד הנסיעה ועונות השנה).
* הסיורים כוללים: הדרכה, תחבורה וכניסות לאתרים.

הקודם הבא הצג הכל

רישום לרשימת דוור

ניוזלטר