מספר טלפון

03-6990735
ל"ב/312 לימודי בוקר

ימי הביניים – תקופה אפלה – האמנם?

בית / קורסים / לימודי בוקר / ימי הביניים – תקופה אפלה – האמנם?

מרצים

ד"ר ענת גואטה, ד"ר שמעון גת, יסכה הרני, פרופ' עלי יסיף, ד"ר ענת פלד, ד"ר עודד ציון, אבשלום קאפח, פרופ' אביעד קליינברג, פרופ' מדלן שכטר, ד"ר מירב שניצר

התכנית העיונית

הרצאות יתקיימו בין השעות 08:30 – 13:45.

מחיר לתלמיד חדש: 6,150 ש"ח, מחיר לבוגר: 5,950 ש"ח.

 

טופס הרשמה

טופס הרשמה ללימודי בוקר

ימי הביניים – האמנם תקופה אפלה?

בשנת 410 כבשו הויזיגותים את העיר רומא. העיר ששלטה באימפריה ענקית הייתה נתונה לחסדי קבוצה של ברברים שאבותיהם רעדו מפניה. בדימוי המקובל התחילה אז תקופת חושך שלא נסתיימה אלא בימי הרנסאנס. הסיפור ההיסטורי מורכב יותר. על חורבות האימפריה הרומית הקימו צאצאי המנצחים וצאצאי המנוצחים את התרבות המפוארת שאנחנו מכנים כיום "המערב". בימה"ב צמחו כמה מן המוסדות החשובים ביותר שאנחנו יורשיהם: אוניברסיטאות ופרלמנטים, קתדרלות וכלכלה קפיטליסטית, ערים מודרניות וארגונים מקצועיים.  תרבות ימה"ב הייתה עירוב של דיכוי וחופש, של הנשגב והנתעב. בקורס הזה נספר את סיפורה: איך צמחה תרבות המערב.

הממלכה הצלבנית השנייה 

הקורס עוסק בסיפור ימייה של ממלכת ירושלים השנייה. המאבק בין ריצ'רד לב הארי מלך אנגליה לצלח א-דין, מסעות הצלב לארץ הקודש, המסדרים הצבאיים והקומונות הימיות. תרומתם של פרידריך השני קיסר גרמניה ולואי התשיעי מלך צרפת לממלכה, הכיבוש הממלוכי ונפילת הבירה עכו.

החוויה האמנותית והאסטטית בימי הביניים

דעה רווחת היא שימי הביניים הייתה תקופה חשוכה שבה האמונה הנוצרית הרחיקה את האנשים מעיסוק ביופי, אמנות ומהנאות ארציות כגון ההנאה האסתטית. במבט מקרוב הדברים נראים אחרת. אחת הדוגמאות הבולטות היא התיאטרון. נעסוק בדרמה, מופע וקהל ומאפייניו של התיאטרון בימי הביניים.

ימי הביניים בספרד – חיי היהודים ותרבותם

בסדרת הרצאות זו נעסוק בפריחה הגדולה של המרכז היהודי בספרד בימי הביניים. נלמד כיצד הפכה אנדלוסיה לירושלים אשר בספרד, נכיר את המנהיגים היהודים, ששרתו הן את הנסיכים המוסלמים והן את קהילותיהם. נקרא ביצירות המשוררים הדקדקנים והפילוסופים שחידשו את ימי העברית השירה והספרות. בימי הביניים התחיל גם תהליך המעבר של היהודים מן הדרום המוסלמי אל הצפון הנוצרי. נלווה את היהודים במעבר ונכיר את תוצרי הפריחה התרבותית הגדולה והענפה שהתאימה את עצמה למקומות החדשים בהם התיישבו, ונעקוב אחר ההתדרדרות בממדם עד לגירוש.

הספרות  העברית בימי הביניים: על נדודים, אהבים, שדים וגויים 

הקורס יפתח בפני השומעים את עולמה רב הרבדים של תקופת ימי הביניים, באמצעות הספרות העברית המגוונת והעשירה שנוצרה בתקופה זו. יהודי ימי הביניים, כחברת מיעוט בתוך חברת רוב חזקה ודורסנית, התמודדה עם מתחים רבים, אך השכילה תמיד להעמיד אתגרים תרבותיים ורוחניים שהגיעו אלינו באמצעות הספרות שנוצרה בתקופה זו. במהלך הקורס נבחן את הנושאים המרכזיים שהעסיקו את בני התקופה, ונתמודד עם טקסטים מרתקים מתקופת ימי הביניים שהגיעו אלינו באמצעות כתבי יד קדומים, שאותם נחתור לפענח ולהבין את משמעותם ותפקידם בחברה היהודית בת התקופה.

אמונתו של הרמב"ם

אין עוררין על כך כי הרמב”ם, הוא אחת הדמויות הכבירות בתולדות ההגות והיצירה ביהדות. הוא חי בין ספרד למצרים במאה ה־12, היה ממנהיגי המחנה הפילוסופי-רציונליסטי בעולם היהודי, ותפיסת עולמו הפכה לאבן דרך בכל האמור במאבק על דמותה של היהדות גם בימינו. בסדרה זו ננתח את מרכיבי תפיסותיו של הרמב”ם – תוך קריאת טקסטים מיצירותיו ותוך השוואה עם הוגי דעות אחרים.

התפתחויות ואתגרים בכנסייה של ימי הביניים

שבעת החטאים – על המלכודות האורבות לאדם באשר הוא אדם ועל יכולת בין חטאים למעלות טובות;

עלייתם של מסדרי נזירות הקבצנים – על דמויות ססגוניות העומדות בראשי המסדרים, על דילמות אנושיות ועל אדיקות כנסייתית קיצונית;

עלייתה של הגנוסטיקה באירופה  – תפישות דתיות אך לא ממסדיות המתאימות להגדרה "גנוסטיקה", פשטו במרחב האירופאי וכנגדם הקימה הכנסייה את מערך החקירה והענישה הקרוי "אינקוויזיציה".

עבדים כי ימלוכו, ארץ ישראל בתקופה הממלוכית

באמצע המאה ה-13 באו לארץ שליטים חדשים: הממלוכים. האימפריה הממלוכית הביאה לעולם מבנה שלטוני וחברתי יחיד במינו. נערים, שהחלו את דרכם כעבדים, השתלטו על מצרים ובהמשך גם על ארץ ישראל וסוריה. שלטונם נמשך כמעט 260 שנה. בתקופה זו עברה הארץ שינויים חברתיים, כלכלים ודמוגרפים. דרכים חדשות נסללו. הוקמו גשרים המתפקדים עד היום. קו הרקיע התמלא במסגדים, מדרסות וח'אנים מפוארים. מפעלי הבנייה הממלוכים הותירו חותם מרשים בנופיה. ב-1516 נכבשה הארץ בידי העות'מאנים ופרק חדש נפתח.

תכנית הסיורים

הסיורים הכוללים הליכה בדרגה קלה – בינונית ויסתיימו בין השעות  16:00 ל-18:00 לערך,

(בהתאם לנושא הסיור ולעונת השנה).

בעקבות הרב משה בסולה – מירון, קבר רבי יהודה הגלילי בצלמון, מסלול הליכה בנחל גוש חלב (נחל צבעון, יער ברעם).

הנזיר בורכהרד מהר ציון, על ימיה האחרונים של הממלכה הצלבניתחומות עכו, הגנים הבאהים, מצודת ג'דן (מבצר יחיעם).

בעקבות תעשיית הסוכר הצלבנית – מפעלי הנעמן וחורבת מנות.

דרך הדואר הממלוכית בדרום הארץ – מג'דל (כולל החאן ומוזיאון אשקלון), גשר עד הלום, מקאם אבו הורירה (קבר רבן בן גמליאל) והגשר הממלוכי ביבנה; המגדל של רמלה, גשר ג'ינדס מצפון ללוד.

הדרך הצלבנית העולה לירושלים – אזור אמאוס – לטרון, אבו גוש, אקווה בלה הלא היא עין חמד ונבי סמואל.

אתרים צלבנים וממלוכים באזור הכרמל – מצודת הבונים, חירבת קרתא, מסלול הליכה בשמורת הטבע עין אפק.

בנתיבי שיירות קדומות – תצפית מהר הצופים למדבר יהודה ומעלה אדומים, מנזר מרתיריוס ומנזר אבטימיוס, מוזיאון השומרוני הטוב ותצפית לעבר מבצר רוז.

בקעת בית הכרם בתקופה הצלבנית – מזרח בקעת בית הכרם, קבר אבא חלפתא, סיור בכפר דיר אל אסד – חורבות המבצר הצלבני הכנסייה והמנזר, מסלול טבע סובב הר גילון.

ירושלים בתקופה הצלבנית והממלוכית.

צפת היהודית וצפת המוסלמיתהרובע היהודי של מגורשי ספרד, בתי הכנסת, המסגד האדום ובתי הקברות.

קמפוס דרכים עתיקות בגולן (יום ראשון):

יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה.

מעלה חמת גדר – מבוא חמה, גשר בנות יעקב, פיתחת קוניטרה.

קמפוס דרכים עתיקות בגולן (יום שני):

יידרש תשלום בעבור לינה, כלכלה ומנהלה.

קלעת נמרוד וחאן ג'ב יוסף.

* יתכנו שינויים בתכנית הלימודים והסיורים.

הקודם הבא הצג הכל

רישום לרשימת דוור

ניוזלטר